tirsdag 22. september 2009

Og høsten kom - And autumn came

Plutselig gikk det opp for meg at det er mer enn to uker siden sist jeg blogget. Og jeg som skrev nesten hver eneste dag! Men tida har fløyet de siste ukene. Jobb(er) og studier har tatt all tid. Nå er det et lite pustehull. Vi er på vei sørover, til svigermors 90-årsdag. Ikke mange forunt å ha en så gammel svigermor som er åndsfrisk, og som har både egen pc og mobil.

Jeg har fått noen spørsmål om den prikkete puten som jeg tenkte jeg skulle svare på. Den er strikket rundt på rundpinne. Jeg la opp det antallet masker som merkelappen på garnet tilsa skulle tilsvare 40 cms bredde (256masker tilsammen for for-og bakstykke). Nå viste det seg at jeg strikket litt løsere enn den oppgitte strikkefastheten, så puta ble 45 cm bred. Jeg fylte den med ei 50cm innerpute, slik at den ble tykk og deilig. I topp og bunn er den heklet sammen med fastmasker. Så når den skal vaskes må den enten vaskes med innerputa inni eller så må jeg rekke opp den ene kanten. Jeg brukte ca 200g blå og 50g hvit.

Ellers tenker jeg puter hele døgnet. Jeg holder på med et studium i digital fotografering, og som avslutningsprosjekt skal jeg lage en oppskriftsbok med puter. Foreløpig har jeg 16 puter i skisseboka og halvparten av dem er allerede heklet eller strikket.

Og avslutningsvis; dagens foto er tatt med min iPhone og behandlet i Best Camera-appen (laget av Chase Jarvis) fra Appstore. iPhone har fått mye pepper for sitt dårlige kamera, men som Jarvis sier - det beste kameraet er det du har med deg ;-)

Suddenly I realised that it's more than two weeks since I blogged. And I who wrote almost every day! But time has flied the last weeks. Job(s) and studies have taken all the time. Now we have a break. We're going south to celebrate my mother-in-law's 90th anniversary. It isn't many who have a mother-in law at that age with full mental capasities. She even has her own pc and mobile.

I've had a couple of questions regarding the dotted pillow. It's made on a circular needle knitting round and round. I cast on as many stitches as the label said should make 40 cm. (that is 256 stiches for both sides). My tension was a bit looser than that, so my pillow ended at 45 cm. The inner pillow is 50cm, so it fills out the knitted cover well. I crocheted the top and bottom together with single cross stitches. So when I have to clean it, I either wash the whole thing or I have to rip up the top. I used a total of 200g of blue and 50g of white.

At the moment I'm thinking pillows all day long. I'm studying digital photography at the moment, and for my final project I intend to make a pattern book with pillows. So far I've 16 different designs in my sketch book, and half of them are already made.

Finally; todays phto is taken with my iPhone and processed in the Best camera-app (by Chase Jarvis) from Appstore. The camera on iPhone has been immensely criticized for it's quality, but as the before mentioned Jarvis says - the best camera is the one that's wuth you ;-)

Inga

1 kommentar:

  1. der var du ja.-.ha savnet deg her inne...ja, putene dine er så flotte atte..håper det er bra med deg....ha en flott kveld

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails