fredag 16. juli 2010

Mønstermonster - Patternpredator

Mannen stirret hoderystende på meg da jeg, midt under konserten med Sætre/Dale duo, tilsto at jeg egentlig hadde hadde hatt mest lyst til å bli hjemme for å strikke i kveld. Mønstermoster utbrøt han når jeg forklarte hvorfor.

The Man shook his head staring at me when I, during the concert with Saetre/Dale duo, confessed that I most of all would have wanted to stay home to knit tonight. Pattern predator was his answer when I explained why.


Dere skjønner, i dag fikk jeg overbevist Mannen om at han skulle anskaffe seg bunad. Siden han er Telemarksgutt, ble det denne. Mange flotte detaljer, blant annet 60 sølvknapper! Jeg skal lage deler av bunaden selv, blant annet strømper. Strømpene er påbegynt som dere ser på bildet. Man kan enten ha tofargede strømper eller ensfargede med masse mønsterstrikk. Mannen ville ha de ensfarget, og som dere ser, er jeg kommet godt i gang. Det er forøvrig det mest kompliserte mønsteret jeg noen gang har strikket, og derfor synes jeg det er fascinerende. Kanskje derfor jeg fikk tilnavnet mønstermonster.

You see, today I convinced the Man that it was time for him to invest in a folk costume. Since he is a lad from Telemark, he chose this one. A lot of great details, 60 silver buttons for instance! I'm going to make parts of it, like the stockings. I've started to knit the stockings as you can see. You can either have bicoloured stockings or single coloured ones with lots of pattern. The Man wanted the latter, and as you can see I've commenced well. It's the most complicated pattern I've ever knitted, and that's why I find it fascinating. And maybe that's why I got the nickname pattern predator.

 
Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe en hornsølje i gave til han, siden gullsmeden hadde 20 prosent rabatt på bunadssølv. Sølja har fått navnet sitt fordi utstikkerne på sølja minner om stutehorn som symboliserer manndom. I tillegg til å strikke strømper skal jeg sy skjorte (tror jeg) og flette strømpebånd. Jeg har aldri flettet bånd i denne teknikken før, men jeg har bestemt meg for å gjøre Pippi Langstrømpes ord til mine egne: Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til :-D.

I also used the opportunity to buy a horn brooch for him, since the goldsmith offered a 20% discount on folk costume silver. The brooch has gotten its name because of the design. It reminds of ox horn which symbolizes manhood. In addition to knitting stockings I'll sew the shirt ( I think) and braid the garters. I've never used the braiding technique required, but 've decided to make Pippi Longstocking's word my own: I've never tried it before, so I'm sure I can do it :-D.

Konserten var forøvrig verd å få med seg - The concert was btw a great experince.

Inga Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails