tirsdag 30. juli 2013

Siden sist... - Since last time...

Foto/Photo: Tom Helstad

...har jeg spilt en rekke konserter. Tre i mai og åtte i juni, for å være helt eksakt. Og da har jeg ikke tatt med de kulturskolekonsertene hvor jeg har akkompagnert elever på piano. Dette bildet er hentet fra "Hør Hær" som vi spilte både på Bardufoss og i Hartad.

... have I played a lot of concerts. Three i May and eight in June, to be precise. And then I haven't counted the community school concerts where I've accompanied the students on piano. This photo is from "Hør Hær" (which is not possible to translate without a too long explanation), which we played both at Bardufoss and in Harstad.



 ...har jeg fråtset i kulturopplevelser som journalist og fotograf. Disse to bildene er fra Festspillene i Nord-Norge i år. Øverst ser du svenske Marie Bergman, som etter over førti år på scenen, fortsatt er et livsglad fyrverkeri. Nederste bildet er tatt umder en russisk barneforestilling basert på Peter og Ulven.

...have I feasted on cultural experiences as a journalist and photographer. These two images are from The Arts Festival of North Norway this year. Picture on top is the Sewdish singer, Marie Bergman, who, after more than fourty years on stage, is a life-loving firework. Bottom image is from a Russian show for kids based on the fairytale about Peter and the Wolf.



...har jeg skrevet portretter av disse flotte damene. Øverst ser du Gerd Kristiansen. Hun ble valgt som leder for LO i mai, og i juni fikk jeg i oppdrag av Harstad Tidende å lage en lengre presentasjon av henne. Hun er født og oppvokst utenfor Harstad, og jeg møtte henne i hagen utenfor barndomshjemmet til en hyggelig prat. Nederst ser du Nasra Ali Omar. Hun er opprinnelig fra Somalia, men kom til Harstad som flyktning i 1993. Nå er hun en vel etablert slagverker, som det siste året har vært produsent for Festspillene i Nord-Norges barne- og ungdomssatsing. Ingen av sakene er tilgjengelig på nett, dessverre.

...have I written portraits of these great women. On top you see Gerd Kristiansen. In May, she was elected as leader of the Norwegian Labour Organization (LO), and in June, Harstad Tidende gave me the task to write a longer presentation of her. She was born and raised just outside Harstad, and I met her in the garden outside her childhood home, for a nice chat. Below you see Nasra Ali Omar. She's originally from Somalia, but came to Harstad as a refugee in 1993. Now she's a well established drummer and marimba player, which has been resposible for the youth programme during the Arts Festival of North Norway the last year. Sadly, none of the articles are available online.


...har jeg blitt matjournalist! Med utgangspunkt i lokalområdet, skriver jeg en artikkel hver fjerde uke. I juni skrev jeg om Kvæfjordkaka, og i mai skrev jeg om ei jente i Harstad som baker de deiligste kaker.

...have I become a food journalist! With the local area as viewpoint, I write an article every fourth week. In June I wrote about Kvæfjordkaka, and in May I wrote about a girl in Harstad who bakes the most delicious cakes.


...har jeg tilbakt en uke i fantastiske Henningsvær. Det gamle fiskeværet i Lofoten var hovedarena for Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest, og Mannen og jeg var tilstede som presse. Musikere i verdensklasse og fantastiske omgivelser, gjorde oppholdet til et eventyr. Vi har allerede reservert leilighet til neste års festival. Nå venter jeg på at matartikkelen derfra skal komme på nett.

Så da er det kanskje ikke så rart at heklekrok og strikkepinner har fått hvile?

...have I spent a week in gorgeous Henningsvær. The old fishermen's village in Lofoten was the main stage for Lofoten International Chamber Music Festival, and the Man and I was accredited as press. World class musicians and fantastic surroundings, made the stay into a fairytale. We've already booked a flat for next year's festival. Now I'm waiting for the food article from here to be published online.

So it's probably not so strange that the crochet hook and knitting needles have been unused?

Inga Helene

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails