fredag 14. august 2009

Tonjes sjal - Tonje's shawl

For ett par år siden hadde jeg en kollega, Tonje, som delte min store lidenskap for håndarbeid. Hun lærte meg denne måten å hekle sjal på. Den er superenkel, og jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.

Du begynner med 6 luftmasker og tar sammen med en stav i første luftmaske.
Omg 1: 6 luftmasker(lm) , 1 fastmaske(fm) i buen, 3 lm og 1 stav(st) i samme bue.
Omg 2 (0g alle påfølgende) 6 lm, 1 fm i samme bue, * 5 lm, 1fm i neste bue* 3 lm, 1 st i samme bue.

I fortsettelsen gjentar du bare det som er merket mellom stjernene. Når sjalet er stort nok, hekler du en kant ut fra eget forgodtbefinnende. Jeg valgte bare fastmasker rundt hele, men det gjør seg med en litt mer forseggjort bord også. Har sett sjal med frynser og de ble ordentlig flotte. Det går rimelig fort, og jeg har laget flere. Dette sjalet er heklet i Smart fra Sandnes og jeg brukte litt over 6 nøster. Det blir deilig å ha det over skuldrene når vinterkulda setter inn. Her oppe er det ikke lenge til.

A couple of years ago, there was a colleague of mine that was just as interested in crafts as I am. She learned me this simple method of crocheting a shawl. Its's easy-peasy, and I would like to share it with you. (Please forgive me if this isn't correctly written. It's the first time I'm writing a pattern in English)

You start with 6 chain stiches (cs). Make a ring with one double crochet(dc) in the first cs.
Round 1: 6 cs, 1 single crochet (sc) around the cs bow. 3 cs and 1 dc in the same bpw.
Round 2 (and all the following): 6 cs, 1 sc in cs bow * 5 cs, 1 sc in next cs bow * 3 cs, 1 dc in the same bow. For the next round, just repeat what's between the asterisks. When you are satisfied with the size, make a border that you like. I've used only sc all the way round, but you can make much more sofisticated if you like. I've seen models with fringes and the looked great. This pattern is quite fast to do, and I've made several. The one one the picture is made in the yarn Smart by Sandnes and I've used a little bit more than 6 balls. It will be love to put over my shoulder when it becomes cold and dark. I won't be long until that up here.

Tusen takk, Tonje! - Thank you, Tonje!

Inga Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails