søndag 14. oktober 2012

Vottevanvidd - Mitten mania - OPPDATERT/UPDATE


OPPDATERT 28.12.2012: Flickr-album!

UPDATE 28TH OF DECEMBER 2012: FLICKR-SET!

Her er linker til mønstrene på vottene jeg strikket til utstillinga. Om har du lyst til å strikke noen av de vottene du ser her, finner du linker til mønstrene under. Jeg begynner til venstre.

Here are the links for the patterns of the mittens I knitted for the exhibition. If you would like to knit some of the mittens you see here, links to the patterns is founf below this text. i start to the left


Bella's mittens (fra Twilightfilmen)

Lofotpostens kulingvotter

Hansavotter (pålogging på google kreves)

Latviske votter (pålogging på google kreves)

Dala-Selbuvotter (finnes på Ravelry, som krever registrering)

På havets bunn-votter (finnes på Ravelry, som krever registrering)

Votter til alle

 Oppdatering søndag kveld  - update Sunday 



Her er bilder fra utstillinga. Dette er Selbuvottveggen.

Here are pictures from the exhibition. This is the Selbumitten wall.


Her er historien bak vottene som fiskerne brukte, blant annet på Lofotfiske.

Here you can read about the mittens which the fishermens used alongside the northern Norwegian coast.


Utrolig vakkert plantefarget garn. Gunhild Fochsen er ansvarlig.

Incredibly beautiful yarn coloured with plants. Gunhild Fochsen is responsible.


Gro Schjøtner Andreassen spinner det vakreste garn av blant annet kaninull.

Gro Schjøtner Andreassen spins the most beautiful yarn from rabbit wool, amongst others.


Den vakre høsten har tatt plass i vinduskarmen.

The beautiful spring has entered the window sill


Lene Hansen fortalte om primstavens opprinnelse.

Lene Hansen talked about the origin of  the primstaff.


Astrid Husvik Skancke fortalte et eventyr om en vott.

Astrid Husvik Scancke told a fairytale about a mitten.


Svenske Solveig Larsen har laget en flott vottebok som har vært populær i husflidsmiljøet på Borkenes i det siste. Hennes votter fikk en egen vegg.

Solveig Larsen from Sweden has written a great mitten book which has been very popular in the arts and crafts society in Borkenes lately. Her mittens got their own wall.


Votter finnes i mange ulike utgaver. Her er de minste.

Mittens come in many different varieties. Here are the smallest.


Svigermors gamle strikkebøker fikk komme til heder og verdighet igjen.

Mother-in-law's old knitting books got to be in the limelight again.



De flotte, fargerike mønstrene i de samiske vottene kan kanskje få nytt liv som noe annet?

The great colourful patterns from the sami mittens can maybe be used for something else?

Jeg rakk dessverre ikke å ta alle bildene jeg hadde lyst til, men utstillinga blir stående litt til. Heldigvis!

Ididn't find time to shoot all the pics I wanted to, but the exhibition will last a few weeks more. Luckily!


Inga Helene


7 kommentarer:

  1. The mittens are beautiful! I especially like the turquoise with the horse. :-)

    SvarSlett
  2. Så flotte votter, skulle gjerne likt å være på den utstillinga! :-)

    SvarSlett
  3. Så morsomt arrangement!:) Veldig mange fine votter. Jeg gleder meg til jeg snart kan ta frem de fine mine som du har strikket, det er en positiv ting med at det blir kaldt!:)

    Høst-Klem:)

    SvarSlett
  4. Så herlig innlegg dette var !! Takk for alle vottetips. Nå er det så lenge siden jeg har vært innom bloggen din siden min blogg krasjet.

    Jeg er veldig på votte-kjøret om dagen, så dette var inspirerende for meg :-)

    SvarSlett
  5. For en kjempe flott opplegg, virkelig en ide å låne videre! Votter er gøy- det har jeg allerede bestemt skal være en litt ekstra utfordring neste år for å bruke opp mitt enorme garnlager!

    SvarSlett
  6. Fantastisk utstilling, den skulle jeg gjerne ha sett, men takk for bildetitten iallfall.

    SvarSlett
  7. Ah, dette var verkeleg eit fyrverkeri av inspirasjon! Skulle gjerne sett denne utstillinga (og klappa på alle dei herlege vottane!) men hjarteleg takk for flott innblikk!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails