fredag 16. juli 2010

Mere bunadsprat - More folk costume talk


Jeg har fått blod på tann, som dere ser. Det er utrolig morsomt, men krever ganske mye oppmerksomhet for å få flettene riktig vei. Siden jeg skal reise fra området hvor bunaden kommer fra om litt, måtte jeg ta en tur innom den lokale Husfliden for å sjekke at jeg var på riktig vei. De hyggelige damene i butikken var godt fornøyd med jobben jeg hadde gjort og sa jeg bare skulle fortsette på samme vis.

I'm working quite well on the stockings as you can see. It's incredibly fun, but demands a lot of attention to get the braids the right way. Since I'm leaving the area where this folk costume comes from in a few days, I visited the local Arts and Crafts store to check if I was on the right track. The nice ladies in the shopwas very pleased with the job I'd done and told me to continue just like I'd started.


Jeg fikk også litt informasjon om hvordan trømpebåndene skal lages. Det er ingen fasit på hvilke farger som skal brukes, det er opp til en selv å velge det en liker. Her er noen varianter de hadde laget.

I also got some information about how to make the garters. The is no correct answer for choosing colours, it's up to the maker which colours to use. Here are a few suggestions from the shop.


Du kan også kjøpe ferdige bånd, men det blir mye dyrere enn om du lager sjøl. I tillegg er fargevalget begrenset.

You can also buy garters, but that's much more expensive than if you make them yourself. And the colour choices are limited.


Her er fargene jeg har valgt til Mannens bånd. Jeg fant en flott forklaring på hvordan de skal lages på denne nettsida. Regner med å lage et prøvebånd først før jeg gir meg i kast med de ordentlige. Men først må strømpene bli ferdig. Tilbake til strikkinga :-)

Here are the colours for the Man's garters. I found a great explanation how to make them on this website (sorry, only Norwegian). I plan to make a test garter before I start on the real ones. But first I have to finish the stockings. Back to the knitting :-)

Inga Helene

2 kommentarer:

  1. Wow, for et praktarbeid!
    Strømpene blir kjempefine, det er artig med fletter men viktig å få dem til å gå rett vei. Ser ut til at du har stålkontroll :-)
    Og de strømpebåndene kommer nok til å bli stilige. Gleder meg til å følge arbeidet.

    Nydelig sølje du har kjøpt. Vet at sølvet fra det området koster endel. Mine er fra nedre Setesdal og er veldig kostbare pga all sisseleringen. Lykke til :-)

    SvarSlett
  2. What a challenge you have ahead, but it looks like you're doing great - and why wouldn't you? Everything you do looks fantastic!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails