mandag 2. januar 2012

Restefest - Leftover party


Selv om jula er over, betyr det ikke at kjøleskapet er tomt. Så hvorfor ikke starte året med å bruke opp noen av godsakene som fortsatt finnes i skapet. En fløteskvett, en smørklump (ja, jeg HAR fortsatt et halv kilo smør i tillegg til en liten rest. Kanskje jeg skulle selge den på svartebørs? :-D), hermetisk skinke og champignon. Det må det da gå an å lage noe godt av?

Even Christmas is over, the refridgerator isn't empty. So why not begin the new year using some of the leftovers. Some cream and butter (yes, I DO have one pound of it plus a small lump, and that is quite rare here in Norway at the moment. Maybe I can sell it on the black market? :-D), canned ham and champignon. It must be possible to make something nice?
 

Jeg kom på en rett jeg spiste i Paris første gang jeg besøkte byen, nemlig skinke og champignon i fløtesaus. Jeg har lagd det flere ganger til Mannen, men det begynner å bli lenge siden. I dag var det imidlertid Mannen som sto for kokkeleringa, og han er en sausmester. Ingen posesaus i dag, nei!

I remembered a dish I ate in Paris the first time I visited the city, ham and champignon in a cream sause. I've made it several times for the Man, but not recently. Tolday it was the Man's turn to cook, and he is a sauce champion. No readymade sauce from him today!


Her er måltidet jeg fikk servert i dag. Ikke verst på en helt vanlig mandag. Vi fikk brukt opp de siste potetene og resten av brokkolien etter jula. Og sannelig greide vi å skvise ut et glass vin til hver fra den siste vinkartongen. Hverdagsluksus!

Here is the meal I got today. Not bad on an ordinary Monday. Leftover potatoes and broccoli accompanied the ham and mushrooms. And finally we were able to squeeze out a glass of wine each from the last bag-in-box. Everyday luxury!
  

Desserten besto av de to siste hjemmelagde peppermyntekonfektene i skåla. (ehm, det er visst noen flere igjen i kjøleskapet...). Enda bra at det eneste nyttårsforsettet jeg har, er håndarbeidsrelatert.

The dessert was the two last homemade peppermint sweets in the dish (ehm, I guess there are some more in the refridgerator...). Good to know that the only new year's resolution I have, has to do with crafts.

Inga Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails