lørdag 1. desember 2012

Puter til jul - Pillows for Christmas


3 dager før jul i fjor kom jeg på at det hadde vært fint med puter i julens farger. Det var litt seint i forhold til å lage dem selv, så noen billige putetrekkk i bomull ble kjøpt inn. Nå er jeg imidlertid i gang med strikkinga. Norsk strikketradisjon er grunnlaget for mine juleputer, og jeg tenkte jeg skulle dele prosessen med dere, i tilfelle noen blir inspirert til å gjøre det samme.

Three days before Christmas last year, I thought it would be nice with pillows in the colours of Christmas. It was a tad too late to start making them myself, so some cheap cotton pillowcases were boght. Now I'm in the process of making knitted ones. Norwegian knitting tradition lies behind my Christmas pillows, and I thought I should share the process with you, in case some of you become inspired to do the same.

Arbeidet i forkant er det samme som denne puta, bare i rødt og hvitt. Jeg har lagt opp 240 masker, strikket en omgang rødt før jeg har strikket 1 hvit og 3 røde masker. Mellom hver omgang med "lus" er det 3 omganger rødt, og lusene forskyves med to masker på neste omgang. Det går mellom tre og fire nøster rød Dale Baby Ull og ett nøste hvitt. Pinnenummer er 3mm

The work on top is the same as this pillow, only in red and white. I cast on 240 stitches and knitted one round with red before I knit 1 white and 3 red stitches. Between each round with white dots, I knit 3 rounds with red. The dots on the next round is placed on the stitch right in the middle of the dots on the last dot round. I'm using between three and four balls of red Dala Baby Ull and one ball of white. The needles are 3mm.
   

Denne er laget med basis i Fanakofta. Jeg la opp 240 masker her også. Mønster på Fanakofta kan lastes ned gratis, men legg merke til at mine striper er smalere. (3 omganger i steden for 5). Jeg har plassert stjerneborden to tredjedeler opp på puta, men det er ingenting i veien for at den kan plasseres på midten. Garnforbruk her er to nøster rødt og ett nøste hvitt.

This is made with the Fanakofte as inspiration. I cast on 240 stitches here also. The pattern on the Fana Sweater can be downloaded for free, but notice the my stripes are thinner (3 rounds instead of 5). I've placed the stars above the middle, approx two thirds up, but you can surely place it right in the middle. I've used two balls of red and one ball of white.

Monteringsanvisning kommer dersom noen synes dette ser interessant ut :-)

How to finish it off comes if anyone thinks this looks interesting :-)

Inga Helene

4 kommentarer:

  1. Red and white is always a cheer-up. Have a nice weekend. Regula

    SvarSlett
  2. Jeg har også planer om å strikke Fana pute til jul, men har kjøpt inn mye tykkere garn fra Gjestal. Men først skal jeg lage en rød pute i tunisisk hekling. Antar du strikker forstykke og bakstykke i ett? Lager du åpning i putene dine? Puta med lus er også kjempe-koselig!!!

    SvarSlett
  3. Så flotte putene blir! Det er lekkert med rød/hvit farger til jul.
    Jeg følger med videre:)

    SvarSlett
  4. This made my heart skip a beat. I hope you post the finished pillows. So lovely!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails